Over het Leermens Instituut.

Hoi, ik ben Emile. Eigenaar van het Leermens Instituut. Ken je dat gevoel dat je weet dat er iets niet klopt maar dat je er toch mee door en de fout in gaat? Dat moment waarbij je voelt dat je het niet moet doen, maar je durft een ander niet teleur te stellen, bent bang voor de consequenties of je doet het nou eenmaal altijd al zo? Het moment waarop je eigenlijk niet meer door kunt gaan met waar je mee bezig bent, maar toch besluit je niet om te stoppen en iets anders te gaan doen?

Naar mate je dit steeds vaker meemaakt, herken je het steeds sneller en is het elke keer opnieuw een oefening om naar je intuïtie te luisteren, daar te tijd voor te nemen en ernaar te handelen of zelfs achteraf terug te komen op je beslissing waarvan je in het begin al voelde dat hij niet juist was. Inmiddels heb ik dit luisteren redelijk onder de knie gekregen en heeft het er ook voor gezorgd dat ik het Leermens Instituut gestart ben. Het Leermens Instituut is ontstaan in de plaats Leermens in Groningen. Een plek dat een tijdje mijn thuis was en die ik sinds een jaar heb ingeruild voor het mooie Niezijl waar ik samen met mijn dochter en hond woon. 

Ik schrijf graag verhalen. Verhalen omdat ik denk dat ik iets te vertellen heb, verhalen waarvan ik denk dat ze inspirerend kunnen zijn voor anderen. In de meeste gevallen gaan deze verhalen over ervaringen in het onderwijs, het leven, ontwikkeling, het ontwikkelen van creativiteit of het beetpakken en oplossen van interessante levensvraagstukken. Een aantal van die verhalen kun je hier lezen op mijn site. 

Veel mensen raken in de stress wanneer ze nadenken over hun toekomst en wat ze nu eigenlijk écht willen. Wanneer ik hierover nadenk word ik juist blij en krijg ik energie. Deze energie deel ik graag met mensen die dat kunnen gebruiken. Te veel en te vaak zorgen problemen voor onnodige negatieve gevoelens die er vervolgens voor zorgen dat je vast komt te zitten. Ik help mensen door ze te bevragen, ze weer te laten kennismaken met wie ze zijn, hun eigen lijf te voelen en ze een ongemakkelijke oefening mee te geven. Voorafgaand aan een traject weet ik vaak nog niet waar het precies eindigt, en juist dát is mijn kracht. Het eerst mogen ervaren en laten ervaren, zonder met vaststaande ideeën ergens aan te beginnen of met oplossingen te komen. Op deze manier ontstaan er vaak onverwachtse en de mooiste dingen.

Naast dat ik mensen begeleid werk ik als docent. Het onderwijs is altijd iets geweest waar ik me toe aangetrokken heb gevoeld, misschien juist omdat ik me zelf altijd intens ongelukkig heb gevoeld op elke school waar ik op gezeten heb. Mijn eigen schoolcarrière duurde vrij lang en ik heb me vaak onbegrepen gevoeld in het schoolsysteem zoals wij die kennen. Mijn ambitie is om de tijd die een leerling samen met mij door moet brengen tot een leuke te maken. Ik wil dat leerlingen blij zijn wanneer ze mijn lessen volgen, dat ze zich gezien voelen en dat ze hun natuurlijke energie en creativiteit kunnen inzetten. 

Je kunt je eigen beslissingen maken, hoe jong of oud je ook bent. Dat zelf kiezen en die vrijheid te voelen, dat is wat mij drijft en wat ik met jou en de rest van de wereld wil delen. Ontmoet ik je snel?